11.10.2011 19:51

MISO - úžasná potravina

Článok  Výroba svých vlastních probiotik  o fermentovaných potravinách ma inšpiroval k vyhľadaniu podrobnejších informácií o úžasnej a osobne overenej potravine – Miso paste.


Miso : MI = chuť, SO = prameň → premeň chuti

Miso je fermentovaný výrobok zo sóje, ktorá je delikatesou medzi liečivými potravinami sveta. MISO pasta uzrela svetlo sveta pred 2500 rokmi v Číne a odtiaľ ju budhistickí mnísi priniesli do Japonska, kde sa ďalej zapracovávala v rôznych formách. Dodnes Japonsko zásobuje svet touto významnou požívatinou. Čoraz častejšie sa objavuje aj u nás v predajniach špecializovaných na zdravú výživu.

Miso je dobrým zdrojom esenciálnych aminokyselín, niektorých vitamínov a minerálov, je nízkotučné a nízko kalorické. Jeho denné konzumovanie znižuje hladinu cholesterolu, alkalizuje krv, ruší pôsobenie niektorých karcinogénov, paralyzuje účinok rádioaktívneho žiarenia a neutralizuje vplyvy znečisteného ovzdušia.
Miso má aj vynikajúce medicínske účinky. Podľa výskumov obsahuje kyseliny alkaloidu, ktorý na seba viaže ťažké kovy a stroncium a odvádza ich z organizmu.

 

Najpoužívanejšie druhy: sójové miso (hatcho – miso),

                                            jačmenné miso (mugi – miso)

                                            ryžové miso (shiro – miso).

Používajú sa:
kome - alebo biele miso je ľahké, jemné a bielučké pre prípravu zimných polievok,
mugi miso - žlté, stredne silné korení, je najčastejšie používané pri každodennej potrebe v japonských kuchyniach a k príprave omáčok
hacho miso - je červené až tmavo čokoládovo sfarbené, je veľmi viskózne a má silnú prenikavú arómu.

Zdravotné prednosti misa sú veľké:
- Povzbudzuje životnú silu, obsahuje totiž veľké množstvo glukózy, ktorá nám dodáva energiu. V zime nás jedlá s misom chránia pred chladom.
- Pre správnu látkovú výmenu (je bohaté na minerály).
- Pomáha pri narušenom trávení (obsahuje živé enzýmy).
- Vyživuje pokožku a krv a tým podporuje tvorbu buniek a kožného tkaniva.
- Pomáha pri srdečných a cievnych chorobách, obsahuje kyselinu linolovú a lecitín, čím rozpúšťa v krvi cholesterol.
- Ženy po pôrode sa lepšie zotavia, keď konzumujú polievku z misom. Miso okrem toho podporuje tvorbu mlieka.
- Miso je tiež dobré pri zmierňovaní následkov silného fajčenia alebo konzumácie alkoholu.
- Tiež pomáha ako prevencia proti alergiám a pri tuberkulóze.
- Pre dieťa, ktoré sa v noci pomočuje, je vhodná ľahká polievka so sójovou pastou miso.

Miso sa používa v prvom rade do polievok, omáčok a nátierok. Pri práci s misom nezabúdajte na potrebnú tepelnú úpravu, ktorá spočíva v prehrievaní – nie však vare misa. Tesne pod bodom varu necháme zohrievať 3-4 minúty. Dávame pozor aby nedochádzalo ku zbytočnému zničeniu cenných fermentov misa varom. Množstvo misa na jednu porciu polievky je najviac ¼ lyžičky.

Viete, že...?

O popularite tejto pasty svedčí informácia, že po udalosti v Černobyle v nemeckých obchodoch so zdravou výživou bola celkom vypredaná. MISO pasta obsahuje totiž kyselinu ethyl-esterovou, u ktorej japonský výskumný tým zistil, že je preventívnym prostriedkom proti rakovine.

Recepty

Ochucovadlo : 10 lyžičiek ľanového semena opraž na sucho na panvici a rozdrv v mažiariku. Pridaj 1 lyžičku miso a vymiešaj pastu vhodnú ako ochucovadlo, napr. do marinád alebo nátierok.


Marináda: 3 polievkové lyžice (PL) miso pasty, 100 ml vody, 50 ml oleja, 2 PL octu a 1 PL horčice. Najprv rozmiešaj miso pastu vo vode, potom pridaj aj ostatné ingredience a poriadne vymiešaj. Je to vhodné na prípravu jarných šalátov.

Nápoj

ČAJ Z MISA A ŠALOTKY: Nasekaj šalotku a pridaj rovnaké množstvo misa. Prilej horúcu vodu a zamiešaj. Tento nápoj podporí krvný obeh a potenie. Používa sa pri prvých prejavoch chrípky. Po vypití si ľahni a oddychuj aspoň 20 minút.

Miso polievka 1

6 cm dlhý pásik morskej riasy Wakame, 1 malá cibuľka nakrájaná na mesiačiky (najlepšie šalotka), ½ hrnčeka brokolice naporciovanej na malé ružičky, 1 ½ čajovej lyžičky jačmenného misa nasekaná jarná cibuľka na zdobenie, hríby Judášovo ucho, tofu.
Najskôr do teplej vody namoč hríby a nechaj ich odstáť, aby napučali a umyli sa. Wakame opláchni pod studenou vodou, aby si ju zbavil prebytočnej soli a namoč v malom množstve vody na 3 minúty. Potom nakrájaj na malé kúsky.
Vodu uveď do varu pridaj cibuľu a neprikryté var 5 – 7 minút. Vlož hríby a Wakame spolu s vodou, v ktorej bola namočená. Pridaj brokolicu a povar ďalších 5 minút. Pred odstavení pridaj tofu nakrájané na malé kocky. Miso dôkladne rozmiešaj v malom množstve tekutiny a nalej do polievky. Polievku odstav, ďalej sa už nesmie variť.
Každú porciu polievky ozdob nasekanou cibuľkovou vňaťou.

Miso polievka 2

1,5 l vody, 2 ks veľkej cibule, 1,5 pl sezamového (slnečnicového) oleja, 1ks veľkej bielej reďkovky Daikon, 10 cm riasy Wakame, 5 čl Misa sójového, petržlenová vňať, štipka soli.

Cibuľu nakrájame na polmesiačiky, opražíme ju na oleji do zlatista, pridáme nastrúhaný Daikon a jemne ho osmažíme. Zeleninu podlejeme vodou, pridáme riasu Wakame a varíme ju na slabom ohni 15 min. Potom polievku odstavíme a dochutíme Misom, ktoré sme si rozmiešali v troške horúcej polievky. Na záver polievku dozdobíme petržlenovou vňaťou.

Miso polievka dodáva do organizmu potrebné vitamíny a minerály. Miso je bohaté na enzýmy, napomáha tráveniu a vyťahuje z organizmu ťažké kovy.

Japonská polievka miso s morskou riasou Wakame

2-3 druhy sezónnej zeleniny
riasa wakame (1 porcia veľkosť poštovej známky)
3/4 l vody alebo zeleninového vývaru
miso jačmenné alebo ryžové (na 1 šálku 1 malá lyžička)
zelené vňate alebo pór
huby shitake (čerstvé alebo sušené)
čerstvý zázvor veľkosti palca

Postup prípravy

1.      Huby Shitake (ak máte sušené treba namočiť do vody na 8 hodín) pokrájať na plátky.

2.      Riasu Wakame umyte a vložte do misky s vodou, za pár minút zmäkne, potom ju pokrájajte na malé kúsky a odložte bokom. Vodu, v ktorej sa máčala riasa neskôr pridáte do polievky.

3.      Dajte variť vodu a medzitým si nakrájajte zeleninu na tenké pásiky. Do vriacej vody vložte zeleninu, shitake a neskôr riasu. Pomaly varte na miernom ohni cca 5-10 minút. Zelenina nesmie byť rozvarená ani surová.

4.      Naberačkou odoberte horúcu polievku do misky a v nej rozmiešajte miso. Oheň pod polievkou stiahnite na minimum a pridajte miso - nevarte! Miso obsahuje živé enzýmy, ktoré by sa varom zničili. Nechajte 3-5 minút postáť pri miernom plameni.

5.      Na záver pridajte čerstvé byliny, pór, listy púpavy, žeruchu a podobne, pridajte ešte pár kvapiek čerstvého zázvoru. Servírujte v malých mištičkách.

Tip: Pre zmenu orestujte zeleninu na sézamovom oleji a nastrúhanom zázvore. Podobnú chutnú polievku získate, keď namiesto misa použijete pravú sójovú omáčku.

Osvedčený vlastný typ: pre začiatočníkov Miso pastu ½ lyžice (ak sa vám zdá chuť príliš výrazná, tak aj menej kým si zvyknete) rozmiešate v miske či pohári s 1dcl vody(nie horúcej) a vlejete do hrnca ( cca 2 l ) polievky, ktorú odstavíme z ohňa. Nezabudnite už na začiatku varenia, že Miso je slané a teda ním dosolíte už hotové jedlo. Používam do klasickej paradajkovej, fazuľovej, šošovicovej, hráškovej či zeleninovej polievky J 

Dobrú chuť !

 

- el -

 

 

Ďalšie recepty nájdete na :

http://varecha.pravda.sk/recepty/polievka-s-miso-tofu-a-hubami-fotorecept/17864-recept.html

http://kingablogger.blogspot.com/2011/04/miso-polievka-s-bravcovym-masom-s.html


Zdroje : http://www.biorecepty.sk/ext/biorecepty/php/bio-clanky.php?title=miso

http://zdrava-vyziva.doktorka.cz/kvasene-potraviny-obohati-vas/

http://www.bio-life.cz/clanky/bio/miso-pasta.html

http://www.planetafood.sk/product/sk/Miso-polievka

http://www.baoba.sk/produkty/morske-riasy-a-makrobioticke-speciality/miso.html


 

 

—————

Späť


Kontakt

Škola LAKreD

Alejova 2
Košice
04001


00421911 182 576
0908 08 11 74